سیاه وسفید شدن کل تصویر و ابقای یک رنگ در پریمیر (افکت تک رنگ)

مدرس: سهیل طاهری

یکی از فیلم‌های تحسین‌شده‌ی تاریخ سینما، فهرست شیندلر(Schindler’List)، ساخته‌ی استیون اسپیلبرگه. فارغ از نقدها و نگاه‌های سیاسی، این فیلم واقعاً در مدل خودش کم‌نظیره، حتی با گذشت سال‌های زیادی که از ساخت این فیلم می‌گذره هنوز از تأثیرگذاری این فیلم کم نشده و حتی بعضی سکانس‌های فیلم مثل تابلویی ارزشمند هر سال عیارش بیشتر شده. شاید شاخص‌ترین سکانس، سکانس بی‌دیالوگیست که نقش اول داستان، دختر بچه‌ای که وسط آدمای جنگ‌زده راه می‌ره رو با نگاهش تعقیب می‌کنه. فیلم تماماً سیاوسفید ساخته شده اما توی این سکانس وسط این همه آدم خسته و سیاسفید یه دختر بچه‌‌ی خردسال با پیراهن قرمز دیده می‌شه. بعضی از منتقدین این مجموعه را تأثیرگذارترین کادر سینمایی قرن معرفی کردند.

در اون زمان حتما تدوین‌گر فیلم خیلی برای اجرای درست این سکانس زحمت کشیده، اما الان به لطف نرم‌افزارهایی قدرتمند و راحت مثل پریمیر این کار فقط توی یک دقیقه قابل دستیابیه.

حتما توی کلیپ‌ها هم استفاده از این تکنیک رو دیدید مثلاً صحنه‌ی سیاسفیدی که فقط یه شعله وسطش رنگ داره. به طور کلی تنظیماتی که در پنل Lumetri Color توی پریمیر در منحنی‌های رنگ ایجاد می‌کنیم، می تونه باعث ایجاد تغییرات چشمگیر در ویدیوی ما بشه مثل همین سیا‌سفید بودن کل صحنه و باقی موندن یه رنگ.

از این تکنیک برای توجه به نقطه‌ی خاصی در تصویر استفاده می‌شه چون به طور طبیعی اول رنگ‌هارو می‌بینه و بعد جزئیات؛ البته توی بعضی وقتا از این تکنیک برای اصلاح دقیق یک رنگ هم استفاده می‌شه.

در این آموزش ساعت‌شنی قراره با هم یاد بگیریم که چجوری می‌شه تصویر رو سیاوسفید کنیم ولی یک رنگ باقی بمونه.

 

  • نرم افزار پریمیر رو باز می‌کنیم.
  • از منوی Effectعبارت Lumetri Colorرو جست و جو و روی پلان خودمون اعمال می‌کنیم.
  • از منوی Effect Controlوارد قسمت HSL Secondaryمی‌شیم و با استفاده از قطره‌چکان، رنگ مورد نظرمون رو انتخاب می‌کنیم.
  • حالت Color/ Grayرو به Black / Whiteتغییر می‌دیم.
  • تیک گزینه‌های Show Maskو Invert Maskرو می‌زنیم.
  • کمی بازه‌ی رنگ مورد نظرمون رو زیاد‌تر می‌کنیم.
  • میزان Saturationرو به صفر می‌رسونیم.

Lumetri Color> Effect Control> HSL Secondary</p