در این دورهی ساعتشنی قراره بصورت تخصصی روی مباحث شکلگیری تایپوگرافی و لوگوتایپ، ساعاتی رو بگذرونیم و با یادگرفتن رویکردهای مختلف، نوشتاری منحصر به فرد یا مجموعه، طراحی کنیم.
یکی از تکنیک های پرکاربرد در مدیا های مختلف دانش گرافیک دیزاین ، مانند لوگو، پوستر و… تایپوگرافی است. توجه به ظرفیت بصری نوشتار، وجهی قابل توجه و جذاب است که تایپوگرافی را از دیگر تکنیک ها و مهارت ها در گرافیک دیزاین متمایز ساخته است. در این دوره علاوه بر شناخت تعریف صحیح و بررسی نظریات مختلف درمورد تایپوگرافی، به بررسی تکنیک ها و شیوه های مختلف برخورد با حروف میپردازیم و درنهایت با شناخت دقیق از مدیای لوگو و هویت بصری، به کارکرد این تکنیک در لوگوهای نوشتاری خواهیم پرداخت.
اگر سعی کنید راه های اطرافتان را بدون تایپ پیدا کنید٬ مثل اغلب ما در ژاپن گیج و سردرگم خواهید شد. چون اینجا تایپ¬های مختلفی برای خواندن وجود دارد، ولی فقط برای آن¬ها که خواندن آن حروف را آموخته باشند. خود را در دنیایی بدون تایپ تصور کنید. درست است، شما میتوانید برخی از پیامهای تبلیغاتی فراگیر را بدون تایپ انجام دهید، اما بدون تایپ شما حتی نمی دانید، بستههای روی میز صبحانه شما شامل چه چیزهایی است. بسیار خب! به اندازه کافی، عکس هایی روی آنها وجود دارد - گاوهای در حال چرا. روی یک کارتن کاغذی نشان می دهد که شیر داخل آن است و بسته بندی غلات تصاویر اشتها آوری دارد تا شما را گرسنه کند، اما نمک یا فلفل را بردارید، به دنبال چه چیزی هستید؟ S و P نقل شده از Erik Spiekermann از کتاب Stop Stealing Sheep & find out how type works
در واقع تایپوگرافی به عنوان یک اثر، مقصد این راهه و همیشه سر نقطه آغاز این مسیر بحثه. بعضیا معتقدن باید از خوشنویسی شروع کرد و بعضیا فکر میکنن نیازی به اون نیست. عده ای فکر میکنن باید تایپوگرافی رو از دستگاه چاپ گوتنبرگ به بعد بررسی کرد و قدم اول رو شناخت movable type میدونن. اما واقعیت اینه نقطه ورود هر فرد به تایپوگرافی میتونه متفاوت از بقیه باشه اما برای رسیدن به مقصد این مسیر، یک سری حداقل ها نیازه که ما توی این دوره شما رو به این لوازم سفر رو میدیم. و به همین دلیل نقشه راه این دوره رو اینطور تصویر کردیم. در این دوره هم به مباحث تئوری (پیش تولید) و هم موضوعات عملی (تولید) میپردازیم تا برای ساخت حروف هرآنچه لازم داریم را داشته باشیم
حتما شما هم این تجربه را داشته اید که از اثر شما برداشتی شده است، غیر از آنچه قصد داشتید بگویید. اما چون اغلب بازخوردهایی که از آثارمان داریم، در حلقه اطرافیان و نزدیکان است، کمتر متوجه میشویم اثر ما رسالتی که بر دوش داشته را به سرانجام رسانده یا نه! پیامی که ما قصد داشتیم را انتقال داده یا در این امر موفق نبوده. احتمالا ساده ترین راه این است که مسئولیت برداشت مخاطب از اثر را به عهده خودش بگذاریم و بگوییم این برداشت غلط است. یا مخاطب درک درستی از اثر تولید شده را ندارد. این دست پاسخ ها شاید درمورد یک اثر هنری قابل بحث باشد اما در دیزاین این جملات بیمعنی خواهند بود. چراکه محصول دیزاین (هر شاخه ای از دیزاین) باید کارآمد باشد. و محصولات گرافیک دیزاین اگر در برقراری ارتباط مطلوب و انتقال پیامی مشخص شکست بخورند، این مسئولیت با دیزاینر است، نه مخاطبی که مصرف کننده آن محصول خاص محسوب میشود. ما با بررسی فرآیند کدگزینی و کدگشایی پیام در مغز و بررسی اصول برقراری ارتباط تصویری سعی میکنیم به شناخت صحیح تری از فرآیند تولید یک اثر گرافیک دیزاین برسیم.
شاید چالش برانگیزترین بخش هر پروژه دیزاین، رسیدن به ایده مناسب باشه. یا بعد از مدتی حس کنیم ایده هامون ناکارآمد یا تکراری شدن. راه حل چیه؟ چطور ایده پردازی برامون بشه شیرین ترین مرحله از یه پروژه؟ ما فکر میکنیم زمانی ایده پردازی میتونه خوب پیش بره که ما با فرآیند دیزاین بهدرستی آشنا بشیم و طبق اصول تفکرِ دیزاین پیش بریم تا رسیدن به ایده های مناسب رو با هم تمرین کنیم.
شاید پرکاربردترین و مهم ترین مدیا برای استفاده از تایپوگرافی لوگو است. اما تنها استفاده از این تکنیک در لوگو نیست و در هویت بصری انتخاب فونت و … نیز از موارد مهم محسوب میشود پس لازم است با این حوزه مهم از گرافیک دیزاین یعنی لوگو و هویت بصری آشنا شویم. پس با هم بررسی خواهیم کرد: چیسیتی هویت بصری روند شکل گیری هویت برند برند چیست؟ تاچ پوینت چیست؟ و چه تاثیری در ساخت هویت برند دارد؟ جایگاه لوگو در هویت برند کجاست؟ خصوصیات مدیای لوگو مینیمالیسم چیست؟ اقسام لوگو دلالت های Abstract، Symbolic ،Real در لوگو دیزاین
هرآنچه در شکل گیری تصویر حروف اثر دارد را منطق خط می نامیم. ما برای رسیدن به یک شخصیت متمایز از حروف نیاز داریم این عوامل را بشناسیم. چه عواملی باعث شکل گیری تصویری منحصر بفرد از حروف میشود؟ پس باید بدانیم: هندسه خط چیست؟ ابزار ها چند دسته هستند و هرکدام چه خصوصیاتی دارند؟ اصول ۱۲ گانه خوشنویسی چیست؟ بررسی اقلام سته و آشنایی با دستگاه های خطی شخصیت بخشی به حروف خوانش و فرآیند خوانایی تئوری مختصه یابی تئوری تطبیق الگو
در بخش عملی بطور کامل تکنیک ها و رویکرد های تایپوگرافی را باهم تجربه میکنیم. این رویکرد ها شامل ۴ بخش کلی است. خطوط هندسی خط بنایی مبتنی بر دایره گرید ایزومتریک گرید های ترکیبی گرید ۲ زاویه و ۳ زاویه.ترکیب بندی خطوط خوشنویسی هندسی کردن خطوط سنتی (ثلث) تک زاویه نویسی تغییر در سطح و دور خط تغییر در کنتراست ضخامت. آزاد شناخت ابزار و بداهه نویسی ساخت و کشف ابزار تکنیک های تسلط به بداهه نویسی.شناخت فونت ها Movable type توضیح کلی فرآیند تایپ فیس دیزاین تفاوت فونت و تایپ فیس کار برد فونت ها تغییر فونت ها در نرم افزار فونت لب
بخش نرم افزار و اجرا از مهمترین مراحل یک تایپوگرافی موفق خواهد بود. همانطور که شناخت قواعد طراحی بدون دست گرفتن قلم منجر به خلق یک اثر نخواهد شد، شناخت تئوریک تکنیک ها و رویکرد ها بدون اجرای آنها ما را به خروجی کامل نخواهد رساند. پس باید با رویکردی تخصصی به اجرای تایپوگرافی در نرم افزار بپردازیم. پس باهم موارد زیر را بررسی میکنیم. شناخت فضای کلی ایلوستریتور روش های گرید بندی در ایلوستریتور شناخت ابزار های مورد استفاده در تایپوگرافی Pen tool Shape Builder tool Live paint Bucket Brush بررسی تکنیک های نرم افزاری ترند برای ترسیم تایپوگرافی
در واقع تایپوگرافی به عنوان یک اثر، مقصد این راهه و همیشه سر نقطه آغاز این مسیر بحثه. بعضیا معتقدن باید از خوشنویسی شروع کرد و بعضیا فکر میکنن نیازی به اون نیست. عده ای فکر میکنن باید تایپوگرافی رو از دستگاه چاپ گوتنبرگ به بعد بررسی کرد و قدم اول رو شناخت movable type میدونن.
اما واقعیت اینه نقطه ورود هر فرد به تایپوگرافی میتونه متفاوت از بقیه باشه اما برای رسیدن به مقصد این مسیر، یک سری حداقل ها نیازه که ما توی این دوره شما رو به این لوازم سفر رو میدیم. و به همین دلیل نقشه راه این دوره رو اینطور تصویر کردیم.
در این دوره هم به مباحث تئوری (پیش تولید) و هم موضوعات عملی (تولید) میپردازیم تا برای ساخت حروف هرآنچه لازم داریم را داشته باشیم
گرافیک و ارتباط تصویری چیست؟
دیزاین و هنر چیست
تایپوگرافی چیست
لوگو و هویت چیست
منطق و خطوط (خوشنویسی)
در بخش عملی بررسی چهار رویکرد کلی
خطوط هندسی - خطوط خوشنویسی - دست آزاد_مبنای فونت
شناخت کلی فضای ایلوستریتور
روش های گرید بندی در ایلوستریتور
بررسی تکنیک های نرم افزاری ترند برای ترسیم تایپوگرافی
What is graphics
What is communication
Coding and decoding
What is typography
Typography theories
Theory of the source of meaning
Four approaches to typography
Typography/typeface design/calligraphy/lettering
The difference between logotype and typography
Geometric approach
Square Kufi calligraphy
Grade rules
Geometric logic
Draw the Square Kufi
Introduction to Illustrator
Grid in Illustrator
What is the baseline?
The structure of Persian letters
Change in gride
Flat and round
The weight of the letters
Adjust point size
Circle based
Drawing with a pen
Two angle and three angle gride
?What is visual identity
?What is a touch point
Brand identity process
?What is the essence and DNA of a brand
?What is a logo and logotype
Types of logos
Abstract, real and symbolic meanings
Minimalism
Principles of logo media
Seven principles of logo design
Reading process
Readability theories
The logic of calligraphy
Six main calligraphy
Tool
Structure of letters
Twelve principles of calligraphy
How to practice calligraphy
Geometry of calligraphy
Single angle writing
Change in flat and round
Outline
Overlap
Anchor points
Fontlab
Using the pen tool in Illustrator
Freehand tools
Free hand exercises
The difference between improvisation and freehand
Software implementation
?What is design
?What is the idea
?What is inspiration
Design strategy
Finding ideas
Analysis of briefs and briefings
Creativity
?What is a font
?What is a typeface
Composition with font
Principles of typeface design
Use appropriate fonts
Types of fonts
من حسین نقشینه هستم
بیش از ۸ سال است که با تمرکز در زمینه تایپوگرافی و لوگو دیزاین فعالیت حرفه ای خود را ادامه داده ام. در این مدت با مجموعهها و سازمانهای مختلف همکاری کردم و در کنار هنرمندان و اساتید مختلف تجربه کسب کردم. همکاری با سازمان های مختلف از جمله صدا و سیما، کانون هنری شیعی و استودیو های مختلف را در کارنامه خود ثبت کرده ام. از سال ۹۵ تا ۹۹ مدیریت استودیو مون را برعهده داشته و در طی این سالها تجربه تدریس بیش از ۳۰ دوره حضوری و مجازی تایپوگرافی، در مجوعه های مختلف از جمله مجتمع فنی تهران، مجموعه ساعت شنی و مدرسه هنر کانسپت را داشته ام.همچنین در دومین سوگواره نشان هیات و پنجمین سوگواره پوستر هیات، به ترتیب رتبه اول و رتبه منتخب را کسب کردم.
این دوره بصورت آنلاین و همزمان (live) برگزار میشه. کنار کلاس، گروه تلگرام هم با حضور مدرس تشکیل میشه. این دوره در روز های سه شنبه ساعت ۱۷ تا ۲۰ برگزار خواهد شد. همچنین در روزهای جمعه ساعت ۱۲ تا ۱۴ رفع اشکال صورت میگیرد.
همه دوستانی که در زمینه هویت بصری، لوگو دیزاین، صفحه آرایی و دیزاین پوستر مشغولند، یا قصد یادگیری یک یا همه این زمینه ها را دارند، میتوانند با شرکت در این دوره مهارت های خود را ارتقا دهند. این دوره همچنین میتواند به افرادی که به دنبال خلق آثار تایپوگرافی فارسی به صورت مستقل هستند نیز کاربرد خواهد داشت. این دوره برای عزیزانی که به دنبال یادگیری تایپ فیس دیزاین و ساخت فونت هستند مناسب نیست!
حتما دقت داشته باشین این دوره به صورت همزمان برگزار میشه هر جلسه تمرینهایی داره که تا قبل از جلسه بعد باید تحویل داده بشه. در غیر این صورت بعد از سه جلسه، شرکتکننده از امکانات دوره به جز کلاس live محروم میشه.
نظری ثبت نشده است.