قرار دادن دو ویدیو را در یک قاب (Split Screen)

مدرس: سهیل طاهری

اخیراً استفاده از ویژگی اسپلیت اسکرین (Split Screen)در فیلم‌‌ و ویدیوها زیاد دیده می‌شه. قبلاً بیشتر این تقسیم‌بندی توی کلیپ‌های تبلیغاتی دیده می‌شد که یک طرف محصول بد بود و طرف دیگه محصول خوب با مصرف‌کننده‌ی خوشحال یا کلیپ‌هایی که برای طرز درست استفاده از چیزی ساخته می‌شدن و روش‌های درست و غلط استفاده رو توی یک قاب به مقایسه می‌ذاشتن. یعنی زمانی از این ویژگی استفاده می‌شد که پای مقایسه وسط بود! اما الان توی بسیاری از پلان‌های فیلم‌ها استفاده می‌شه.

یکی از رایج‌ترین استفاده‌‌ی این تکنیک در فیلم‌ها هنگام سکانس‌های تماس تلفنیه که به جای کات خوردن از نمای یک نفر به نفر دیگر هر دو نما در یک تصویر دیده می‌شه. البته اوج خلاقیت توی بکارگیری این ویژگی، در ویدئو و کلیپ‌هاست.

بعضی از تدوینگرها جوری در پریمیر و یا سایر نرم‌افزارها از این تکنیک استفاده می‌کنند که دو ویدئو به نوعی بصری یا محتوایی با هم ارتباط داشته باشند و تصاویر بسیار خلاقانه‌ای می‌سازن و با جهت دادن به اون میتونن تاثیرگذار هم باشن.

همون قدر که استفاده از این ویژگی زیاد شده مدل‌های مختلفی هم برای اون از نظر ورود این ویژگی به تصویر، تعداد صفحه‌هایی که توی یک قاب می‌تونه باشه و یا زاویه‌ی خطوطی که تصاویر رو از هم جدا میکنن به وجود اومده. توی این آموزش ساعت‌شنی با هم یکی از روش‌های قراردان دو تصویر توی یک قاب رو یاد میگیریم.

 

  • دو ویدیو را زیر یکدیگر در Time Line قرار می‌دهیم.
  • در پنجره‌ی Effects عبارت Crop را تایپ و روی ویدیو بالایی خودمان اعمال می‌کنیم.
  • از پنجره‌ی Effect Controls مقدار Left و Right رو به نحوی تغییر می‌دهیم که مجموع اعدادی که وارد کردیم به عدد ۵۰ برسد.

   * اگر بخواهیم دو ویدیو به صورت افقی در یک قاب، زیر یکدیگر نمایش داده شوند باید روی اعداد Topو Bottom تأثیرگذار باشیم.

  • مقدار Position را به نحوی تغییر می‌دهیم تا ویدیو در سمت چپ یا راست نمایش داده شود.
  • برای ویدیوی دوم (ویدیوی زیرین) مجدداً مراحل بالا را تکرار می‌کنیم تا به نتیجه دلخواه برسیم.

Video1: Effects>Crop>Right+Left=50>Change position to right
Video2: Effects>Crop>Right+Left=50>Change position to left