6 ویژگی جدید فتوشاپ 2024

مدرس: امیر جامی

در دنیای طراحی و ویرایش تصاویر، نرم افزار فتوشاپ همیشه یکی از ابزارهای حیاتی برای هنرمندان و طراحان دیجیتال بوده است. اخیراً در رویداد ادوبی مکس 2023، نسخه جدیدی از این نرم افزار پیشرفته معرفی شد که با ویژگی‌های جدید خود، دنیای طراحی دیجیتال را به یک سطح بالاتر از تجربه خواهد رساند.

در این بلاگ ساعت شنی، ما به بررسی ویژگی‌های جدید نرم افزار فتوشاپ 2024 خواهیم پرداخت و به شما نشان خواهیم داد که چگونه از این ویژگی های جدید می‌توانید برای ایجاد آثار هنری خودتون استفاده کنید. اگر شما نیز یک علاقمند به دنیای طراحی هستید و یا به عنوان یک طراح حرفه‌ای در این زمینه فعالیت می‌کنید، این بلاگ برای شما بسیار مفید خواهد بود.

 ادوبی مکس امسال با معرفی بهبودهای مهم در فتوشاپ توسط Adobe Firefly و متمرکز بر هوش مصنوعی به تازگی برگزار شد. این بروزرسانی ها به بهبود بخش های Gradient و Adjusment layer، اضافه شدن امکانات جدید به Generative Fill، معرفی فتوشاپ مبتنی بر وب و فایرلای ورژن دو پرداخته و همچنین رابط کاربری فتوشاپ بهبود یافته‌ است، که در ادامه به صورت مفصل با امکانات جدید هر بخش آشنا میشیم.


1. Generative Fill
ابزار جدید قدرتمند فتوشاپ یعنی Generative Fill که توسط Adobe Firefly پشتیبانی می‌شود، احتمالاً یکی از ابزارهای مورد علاقه شما خواهد شد، این ابزار برای پر کردن مناطق خالی تصاویر (Fill) و گسترش دادن تصویر توسط هوش مصنوعی بسیار پر کاربرد است همچنین برای اضافه کردن جزئیات دلخواه به تصویر تنها با تایپ کردن دستور و توضیح آن در بخش prompt،  نرم افزار به صورت هوشمند این کار را انجام میدهد و برای همسان سازی نوری و پرسپکتیو جزئیات تولید شده از پیکسل های عکس موجود می کند استفاده می کند و سه نوع خروجی متفاوت به کاربر نمایش میدهد تا بر اساس جزئیات مورد نظر یکی را انتخاب کند.


در آپدیت 2024 این ابزار نه تنها می توانید بخشی از عکس را تغییر و یا به آن اضافه کنید بلکه می توانید بخشی از آن را حذف کنید!
ویژگی بعدی مربوط به بخش Crop است، می‌توانیم تصاویر را از اندازه‌ی اصلی آن‌ها گسترش دهیم و هوش مصوعی فتوشاپ تمام فضای خالی را پر می کند. این ویژگی به ویژه در مناظر زیبا و طبیعی دقیق عمل می‌کند و یکی از جالب‌ترین کاربردهای Generative Fill به نظر می‌آید. 
 
و در آخر اکنون می‌توانیم از Generative Fill برای ترکیب و مونتاژ دو تصویر موجود استفاده کنیم. نحوه کارکرد آن به این شکل است که ما فاصله بین دو لایه داریم، دقیقاً فضای خالی بین آن ها را را انتخاب کرده و بدون اضافه کردن دستور خاصی روی تولید کردن (Generate) کلیک می‌کنیم. Generative Fill فضا را بین دو تصویر پر می‌کند (Fill) و آن‌ها را به صورت هوشمند به یکدیگر وصل می‌کند. این عمل، ساعت‌ها زمان طراحی را کاهش می‌دهد و به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی تصاویر خود را ترکیب  و مونتاژ کرده و نتایج جالبی بدست آورید.


2. Context bar
این یک روش کاملاً جدید برای ارتباط و استفاده از برخی از ابزارهای پرکاربرد در فتوشاپ است. با فعال بودن ابزار انتخاب، ما گزینه‌های Generative Fill را در اختیار داریم، اما علاوه بر این، به راحتی به گزینه‌های تغییر انتخاب مانند expand و contract  هم نیز دسترسی داریم که بسیار عالی است. همچنین دکمه معکوس کردن انتخاب خود را نیز داریم و می‌توانیم همچنین از انتخاب خود ماسک ایجاد کنیم و البته امکانات دیگری نیز وجود دارد و این روش جدید ارتباط به صورت داینامیک و پویا است به معنی اینکه، همه چیز متناسب با انتخاب ما است بنابراین اگر ما یک ماسک انتخاب کنیم، گزینه‌های جدید مرتبط با ویرایش ماسک‌ها را دریافت می‌کنیم و اگر متن اضافه کنیم، به گزینه‌های مربوط به متن دسترسی خواهیم داشت. 


3. Gradient
باز طراحی بخش گرادینت، بسیار واجب بود! اکنون ابزار گرادینت به صورت کاملاً پویا و داینامیک عمل می‌کند. ما گرادینت را همانند گذشته ایجاد می‌کنیم، اما اکنون می‌توانیم با کلیک و کشیدن، با استفاده از نقاط مختلف گرادینت را گسترش ، شکل و زاویه آن را تنظیم کنیم. همچنین می‌توانیم بین انواع مختلف گرادینت، پریست ها و رنگ‌ها جا به جا شویم بدون اینکه نیاز به ایجاد مجدد گرادینت داشته باشیم. و این همه در حالی است که هنوز هم به ویژگی‌های اولیه گرادینت دسترسی داریم. اگر نیاز به تنظیم دقیق‌تری درباره رنگ و زاویه خاصی داشته باشیم، می‌توانیم به این بخش مراجعه کنیم.
بهترین ویژگی باز طراحی جدید گرادینت این است که گرادینت ها نه تنها دینامیک هستند، بلکه اکنون کاملاً غیرمخرب (None Disctructive) هستند در نتیجه شما می‌توانید نقاط گرادینت را تا زمانی که خود لایه گرادینت را حذف نکرده اید، ویرایش کنید و نیازی به ایجاد مجدد گرادینت ندارید هم اکنون با این بروز رسانی ها می‌توانید تا زمانی که نتیجه به دلخواه خود نرسیده اید، تغییرات را اعمال کنید.


4. Adjustment
تغییرات در پنل تنظیمات (Adjustments) به یک تغییر مهم دیگر دست یافت. پنل تنظیمات اکنون به صورت عمودی و بسیار ساده‌تر و به واقع کاربرپسندتر شده است. تنظیمات تکی ساده و راحت تر شده اند و دیگر نیازی به آیکون‌های مرموز ندارید. اگر به بالای صفحه نگاه کنیم، تنظیمات پیش‌فرض تازه‌ای را مشاهده می‌کنیم. اینجا چند تنظیم پیش‌فرض وجود دارد، اما اگر روی "بیشتر" کلیک کنیم، تعدادی تنظیم پیش‌فرض بیشتر برای انتخاب وجود دارد. همه‌ی این تنظیمات دارای نمایش زنده (live preview) هستند، بنابراین اگر نمای موس را روی آنها نگه دارید، تغییرات را به صورت زنده مشاهده خواهید کرد که  این یک ویژگی بسیار خوب است. اگر یک تنظیم پیش‌فرض را انتخاب کنیم، تنظیمات فردی داخل آن ایجاد و گروه‌بندی خواهند شد. به این ترتیب، می‌توانیم بیشتر به تنظیمات دلخواه خود دست یابیم و تغییرات را اعمال کنیم. قابلیت ها در این بخش واقعاً نیاز به به‌روزرسانی داشتند و از تغییرات آن بسیار خوشحال هستیم.


5.Photoshop online
فتوشاپ حالا آنلاین است! فتوشاپ آنلاین (Photoshop Online) ویرایشگر تصویری در مرورگر از ادوبی است و برای تبدیل به نسخه‌ای ساده‌تر از فتوشاپ با هدف جذب مخاطبان مبتدی و انجام ویرایش‌های سریع طراحی شده است. طبق انتظار ها ، ابزارهای هوش مصنوعی فتوشاپ یعنی Generative fill و ... در آن وجود دارند و به وضوح بر روی آن ها تکیه زیادی شده است. اما فتوشاپ آنلاین رایگان نیست، اما در تمام بسته‌های Creative Cloud فتوشاپ  آنلاین شامل آن است. بنابراین، اگر از قبل فتوشاپ نسخه ارجینال را داشته باشید، می‌توانید به نسخه آنلاین آن مراجعه کرده و از آن استفاده کنید.


6. فایرفلای (Firefly) نسخه دو
 Adobe Firefly به عنوان موئلفه‌ای مهم از تصویرگر هوش مصنوعی Adobe، همچنان به بهبود و به‌روزرسانی می‌پردازد. در جدیدترین نسخه از Firefly مدل تصویر 1 به تصویر 2 پیش می‌رود، اگرچه هنوز در نسخه بتا قرار دارد اما نسخه دو این هوش مصنوعی ویژگی‌های جدیدی  ارائه می‌دهد.


قابلیت تطبیق سبک تصویر (Generative Match) : در این ویژگی تازه، شما می‌توانید یک تصویر مرجع انتخاب کنید و فایرفلای از آن تصویر به عنوان مرجع استفاده می‌کند، وقتی که درخواست خود را ایجاد می‌کنید  مرجع را به آن معرفی کرده و بر اساس آن به تصویرسازی بپردازدید.


تنظیمات تصویر جدید (Photo Settings): در این بخش جدید، شما می‌توانید مواردی مانند دیافراگم، سرعت شاتر، و زاویه دیدعکس را تنظیم کنید و با اعمال آن ها به نتیجه دلخواه خود برسید. واضح است که سال 2024 سال هوش مصنوعی است و Adobe این موضوع را با بهبودهای اعلام شده به وضوح مشخص کرده است.

با آخرین به‌روزرسانی‌ها و اعلان‌های کنفرانس ادوبی مکس در مورد فتوشاپ 2024، فتوشاپ به یک فرصت جدید برای طراحان و هنرمندان تبدیل شده است. این ویژگی‌های جدید نشان دهنده تعهد شرکت Adobe به بهبود مستمر و توسعه نرم‌افزارهای خود با استفاده از هوش مصنوعی است.

از جمله ویژگی‌های جدید مهم فتوشاپ 2024 که در طول بلاگ به آن اشاره کردیم به صورت خلاصه می‌توان به Generative Fill اشاره کرد، که روش‌های جدیدی برای ترکیب تصاویر و گسترش آنها ارائه می‌دهد. این ویژگی‌ها باعث ایجاد فرصت‌های جدید برای طراحان و هنرمندان می‌شوند تا خلاقیت خود را بیشتر از همیشه با فتوشاپ افزایش دهند.همچنین، تغییراتی در رابطه کاربری و بخش های پارامتری فتوشاپ انجام شده است که آن را برای مبتدیان و افرادی که به دنبال ویرایش‌های سریع هستند، کاربر پسند تر کرده‌ است. همچنین امکان استفاده از فتوشاپ آنلاین برای اعضای Creative Cloud به طور مجزا ارائه شده است.

به طور کلی، سال 2024 به نظر می‌رسد که سال همگام شدن هوش مصنوعی در دنیای فتوشاپ است. Adobe با این تغییرات و اضافه‌های جدید نشان داده که به بهبود مداوم نرم‌افزارهای خود علاقه دارد و آماده است تا به طراحان و هنرمندان ابزارهای قدرتمندتری مبتنی بر هوش مصنوعی را در اختیار آنان بگذارد. این نوآوری‌ها و بهبودها، فتوشاپ را به یکی از برترین ابزارهای ویرایش و طراحی تصاویر تبدیل می‌کنند که همچنان نقش محوری در دنیای هنر دیجیتال ایفا می‌کند.