تفکر دیزاین را باید از کجا شروع کنیم؟

مدرس: سمیرا طوفانی اصل


یکی از بیشترین سوالاتی که بی پاسخ مونده اینه که چجوری و از کجا باید شروع کنیم به درک و استفاده از تفکر دیزاین ؟! 

باید به یاد داشته باشیم که تعریف تفکر دیزاین خیلی وسیعه. به طور خلاصه، تعریف به دو قسمت تقسیم میشه: یه دیدگاه یا رویکرد برای رسیدن به یک مسئله. خلاف باورهای متداول، این دیدگاه واقعاً درباره دیزاین نیست. درباره کمک به شرکت‌ها و افراد برای فکر کردن به صورت متفاوت درباره گزینه‌های استراتژیک و تأثیر سیستم هست. تفکر دیزاین در واقع سه عنصر از زمینه‌های مختلف دیزاین رو شامل میشه و اگه اونها رو با بُعد استراتژیک ترکیب کنید، بهترین نتیجه رو خواهید گرفت.


اینجاست که دیزاین با کسب و کار هماهنگ میشه. برای این کار، یک راهنمای شروع وجود داره که در اون دومین بخش تعریف تفکر دیزاین معرفی میشه. این یک فرآیند شش مرحله‌ایه که به افراد کمک می‌کنه تا به صورت استراتژیک فکر کنند. با در نظر گرفتن این تعریف، شما می‌تونید تفکر دیزاین رو به روش‌های مختلفی استفاده کنید؛ بعضی از اونها خیلی آسون‌تر از آنچه که فکر می‌کنید هستند. به نظر می‌رسه خیلی ساده باشه، اما اولین قدم برای تیمتون اینه که نگرشش رو به سمت مرکزگرایی بر کاربران و انسان‌ها تغییر بدید. میتونید این کار رو با ساختن نقشه همدلی با تیمتون یا درگیر کردن دیگران در تحقیقات انجام بدید. هدف از این اقدام اینه که نیاز واقعی کاربرانتون رو درک کنید و چطور راه حلتون رو میشه توی دنیای اونا جای داد. 

یکی از ویژگی‌های تعیین کننده تفکر دیزاین، تمرکز روی مسئله‌ایه که باهاش مواجه هستید قبل از در نظر گرفتن طیف گسترده‌ای از راه حل‌های ممکن. باید مسئله رو تعریف و تطبیق بدید قبل از اینکه به حل مسئله بپردازید. وقتی این کار رو انجام می‌دید، باید با همکاری و به صورت دموکراتیک کار کنید. می‌تونید از رأی‌گیری  برای تصمیم‌گیری، تفکر جداگانه و یکپارچه، ارزیابی فرصت‌ها با استفاده از معیارهای مهم برای کسب و کار و کاربر، استفاده کنید.

بعد از اون، وقتشه که با مبانی آشنا بشید و بیشتر خوشتون بیاد. میتونید تمرینتون رو گسترش بدید و روش‌های تفکر دیزاین رو به صورت پویا و غیرخطی استفاده کنید. تلاش کنید یک کارگاه با جذب تخصص‌های دیگه به فرآیندتون اضافه کنید و کاربران رو به صورت همکارانه توی چرخه توسعه محصول درگیر کنید. در پایان، نکته‌ای که باید بهش توجه داشته باشید اینه که باید آماده باشید به صورت پویا فکر کنید و همیشه از آنچه که لازم دارید، در لحظه استفاده کنید.