قابلیت های جدید بلندر نسخه ۴.۰، بخش اول

مدرس: امیر جامی

بنیاد بلندر بعد از بروزرسانی انقلابی که در نسخه ۲.۸  این نرم افزار انجام داد تا به امروز با ارائه بروزرسانی های مداوم و کاربردی تلاش کرده تا هنرمندان دنیای سه بعدی و علاقه مندان به صنعت گرافیک کامپیوتری را در استفاده از نرم افزار بلندر راضی نگه داره. بنیاد بلندر در آخرین بروزرسانی این نرم افزار محبوب یعنی بلندر نسخه  ۴.۰ تلاش کرده تا با اضافه کردن ویژگی ها و قابلیت های جدید و کاربردی، تجربه کاربری و میزان بهره وری از این نرم افزار را برای کاربرانش به سطحی جدیدی از تجربه برساند. سعی داریم تغییرات و ویژگی های جدید را در شش بلاگ مجزای ساعت شنی در بخش های رابط کاربری، نود های هندسی (Geometry Node)، موتور رندر سایکلز، شیدینگ و متریال، کامپوزیت، مدلسازی و انیمیشن به صورت کامل بررسی کنیم، پس تا انتهای این مسیر هیجان انگیز همراه ما باشید.

در اولین قسمت از تغییرات بلندر نسخه ۴.۰  به سراغ بخش رابط کاربری بلندر میریم، جایی که بروزرسانی‌ها و ویژگی‌های جدید با هدف اینکه، تجربه کاربری شما به یک سطح جدیدی از سهولت و خلاقیت ارتقا داده شود، در این بخش انجام شده است. این بروزرسانی ها، نه تنها ظاهر را مدرن‌تر کرده‌اند، بلکه اضافه شدن این ابزارها به شما این امکان را می‌دهند که تا با سرعت و با دقت بالا به انجام پروژه‌های خودتون بپردازید و به جلوه‌های بصری شگفت‌انگیز دست بیابید.


در اولین نگاه به رابط کاربری بلندر نسخه ۴.۰ با یک اسپلش اسکرین طراحی شده به سبک آبرنگ (Watercolor Style) اثری از Gaku Tuda مواجه میشیم که به صورت کامل در نرم افزار بلندر طراحی و اجرا شده است.

1. فونت رابط کاربری
 اولین تغییر مربوط به فونت رابط کاربری نرم افزار بلندر است که از فونت DejaVu به فونت Inter برای خوانایی و درک بصری بهتر تغییر داده شده است.


2. تغییرات مهم در Color Picker 
اولین تغییر مربوط به بزرگ تر شدن سایز  Color Picker است که در هنگام استفاده ازآن کار راحت تر می کند. دومین تغییر شگفت انگیز، Color Picker هم اکنون در خارج از نرم افزار هم کار می کند که می تواند بسیار کاربردی باشد و در زمان انتخاب رنگ صرفه جویی کند.


3. مدیفایر ها هم اکنون با ظاهری جدید
در بروزرسانی جدید نرم افزار، ظاهر لیست مانند مدیفایر ها در نسخه های قبلی جای خودشون را به ظاهری جدید  به شکل منو ها و زیر منو ها در نسخه جدید دادن. همچنین قابلیت فوق العاده جست و جو به این بخش اضافه شده و شما تنها با تایپ کردن حروف مدیفایر مد نظرتون به سرعت می تونید بهش دسترسی داشته باشید.


4. راهی برای بازگشت به عقب!
یکی از قابلیت های جدید بلندر، ذخیره روند فایل بلندر پروژه به صورت Incremental است، با این ویژگی می تونیم در هنگام انجام پروژه در مراحل مختلف نسخه های متفاوتی از فایل بلندر پروژه را ذخیره کنیم تا تاریخچه ایی از فایل پروژه داشته باشیم  و در صورت بروز مشکل بتونیم به نسخه های قبل تر برگردیم.


5. انتخاب چند ورژن بلندر در باز کردن فایل 
اگر از نسخه های مختلف بلندر روی سیستمتون استفاده می کنید، اکنون دسترسی به آن ها آسان تر شده است، می توانید با استفاده از  بخش Open With ویندوز، فایل پروژهتون رو با نسخه مورد نظرتون به راحتی باز کنید.


6. نمایش Fresnel وایرفریم 
هم اکنون نمایش Fresnel وایرفریم ها در بخش Edit Mode به شکل یک گزینه در تنظیمات بلندر تعریف شده است که به صورت پیش فرض برای واضح تر بودن نمایش ورتکس های ابجکت خاموش است و با توجه به استفاده تون می تونید در اشکالی که میزان ورتکس خیلی زیادی دارن و این میزان وضوح ورتکس ها اذتیتتون می کنه، می تونید این گزینه را به راحتی روشن کنید.


7. بهبود نمایش اطلاعات عددی صحنه (Statistics)
هم اکنون می توانیم اطلاعات عددی صحنه سه بعدی (تعداد ورتکس ها، فیس ها و …) را به صورت کلی یا چندین آبجکت انتخاب شده نسبت به اطلاعات کل صحنه داشته باشیم.


8. پیش نمایش جدید تغییرات در نود های کامپوزیت
 قابلیت پیش نمایش (Preview) تغییرات روی رندر صحنه نسبت به نود ها در نسخه جدید بلندر از پیش نمایش به صورت داخل نود ها به بالای نود های کامپوزیت منتقل شده است. 


9. بهبود پیش نمایش فایل های SVG و PNG
یکی از مشکلات وارد کردن فایل هایی با فرمت SVG به داخل بلندر عدم مشاهده محتوای داخل فایل SVG در تامبنیل فایل مورد نظر بود که در این نسخه این مشکل برطرف شده است. همچنین برای عکس های با فرمت PNG بک گراند شطرنجی نیز اضافه شده است که شناسایی این نوع فرمت فایل را نیز راحت تر می کند.


10. ظاهر جدید Object Type Visiblity
در اولین قدم اسم این بخش به Selectablity and Visiblity تغییر پیدا کرده است و با اضافه شدن آیکون هر پارامتر از لحاظ رابط کاربری بهبود پیدا کرده است.


11. اضافه شدن قابلیت جست و جو در هنگام استقاده از مدیفایرها و اضافه کردن آبجکت به صحنه
قابلتی جدیدی که قبل تر هم بهش اشاره کردیم، اضافه شدن قابلیت جست و جو است، با استفاده از این قابلیت سریع تر می توانید به خواسته خودتون برسید. این قابلیت جست جو، جست و جو های اخیر شما رو در خودش ذخیره می کنه و در بالای لیست به شما نمایش میده. برا استفاده از این قابلیت در بخش اضافه کردن آبجکت به صحنه کافیست پس از فشردن کلید های میانبر  Shift +a، حروف آبجکت مورد نظرتون رو تایپ کنید تا در نوار جست و جو به شما نمایش داده شود.    


12. ظاهر جدید نود متریال  BSDF 
مهم ترین نود بخش متریال به صورت کامل باز طراحی شده و اکنون تمام پارامتر ها به صورت دسته بندی شده و بسته هستند و برای ادیت هر بخش کافیست دسته بندی همان بخش را باز کنید و کار خودتون را انجام بدید. البته تغییرات مهم تری هم در این بخش داشتیم، که به صورت تخصصی، در بلاگ ویژگی های جدید بلندر ۴.۰ در بخش شیدینگ و متریال به آن خواهیم  پرداخت.

در این بلاگ، به بررسی بروزرسانی‌های جذاب نسخه ۴.۰ نرم‌افزار بلندر در بخش رابط کاربری پرداختیم. این تغییرات اساسی نشان‌دهندهٔ تعهد مداوم تیم توسعه است. این به‌روزرسانی  ها به صورت کلی در محیط رابط کاربری، بهره‌وری کاربران را افزایش داده است. ممنون از اینکه تا انتهای این بلاگ ساعت شنی همراه ما بودید حتما نظرتون درباره بلندر ۴.۰ در بخش نظرات برامون بنوسید، موفق و پیروز باشید.